De SPSS begeleider waar je wél wat aan hebt
Wij staan voor je klaar staat zijn wanneer jij dat nodig hebt, luisteren naar je en nemen jouw vragen serieus (naast dat we die natuurlijk ook gaan beantwoorden)
Wat is de Two-way ANOVA (F-test)?
De Two-way ANOVA is een variantie analyse met als verschil dat er naast de verschillende groepen meerdere onafhankelijke (gerelateerde) variabelen getoetst kunnen worden op basis van groepsgemiddelden. Hierdoor kunnen naast de hoofdeffecten ook interactie effecten tussen de onafhankelijke variabelen worden getoetst.
Wanneer gebruik je de Two-way ANOVA (F-test)?
Je gebruikt de Two-way ANOVA als je 2 of meer groepen met elkaar wilt vergelijken in combinatie met één of meer onafhankelijke variabelen op basis van een gemiddelde. Op deze manier worden de hoofdeffecten voor elkaar en op de interactie-effecten gecontroleerd.
Voorbeeld van een Two-way ANOVA (F-test)
Je wilt onderzoeken of mensen met een hoge intelligentie een hoger cijfer halen op het tentamen dan mensen met een lage intelligentie gecontroleerd voor aantal studie-uren. Omdat het hier een Two-way ANOVA betreft maken we gebruik van groepen. In dit geval: intelligentie hoog/laag en studie-uren veel/weinig (kunnen ook meerdere groepen zijn maar voor het voorbeeld gebruiken we er per onafhankelijke variabele 2). De Two-way ANOVA stelt ons in staat om te onderzoeken of de groep intelligentie hoog een hoger cijfer heeft dan de groep intelligentie laag, de groep studie-uren veel hoger scoort dan de groep studie-uren weinig.
Interactie met Two-Way ANOVA
Daarnaast geeft de two-way aan of er een interactie-effect aanwezig is tussen de 2 onafhankelijke variabelen. De hoofdeffecten worden nu voor elkaar gecontroleerd, waardoor het hoofdeffect wat overblijft “puurder” is*. Daarnaast wordt er getoetst of er een interactie-effect aanwezig is tussen intelligentie en studie-uren. In ons voorbeeld kan het zo zijn dat, naast de hoofdeffecten, iemand die een hoge intelligentie heeft meer baat heeft bij veel studie-uren, dan iemand met een lage intelligentie. De groep met lage intelligentie gaat door veel studie-uren gemiddeld 1 punt hoger scoren op het tentamen. De groep met hoge intelligentie scoort bij veel studie-uren 2 punten hoger. Dat is 1 punt extra, en is in dit verhaal het interactie-effect. Het hoofdeffect van studie-uren is voor de 2 groepen anders, dat noem je een interactie-effect.
Hoofdeffecten met Two-Way ANOVA
*De hoofdeffecten worden puurder. Als je alleen naar intelligentie (ANOVA of t-test) zou kijken zit daar een hoop ruis in of iemand wel of niet heeft gestudeerd voor het tentamen. Iemand die minder intelligent maar veel heeft gestudeerd kan (makkelijk) een hoger punt halen dan iemand die een hogere intelligentie heeft maar nauwelijks heeft gestudeerd. Enkel naar intelligentie kijkend zou je zeggen, dat er dus geen of minder verschil zou zitten tussen intelligentie,terwijl dat aan de niet bekeken onafhankelijke variabele studie-uren ligt. Hierdoor wordt de data zuiverder.
Waar moet je mee oppassen bij de Two-way ANOVA (F-test)?
De Two-way ANOVA is een statistisch sterke toets waar je zeker conclusies aan mag verbinden. De output bevat meerdere tabellen waar je weg in moet vinden, wat de interpretatie misschien wat lastig maakt. Houdt er rekening mee dat je meerdere “cellen” van groepsgemiddelden met elkaar gaat vergelijken, dus daar moet je wel voldoende respondenten voor hebben. Reken op ongeveer 30 respondenten per cel dan zit je wel veilig (in ons voorbeeld zou dat dus 4 x 30 = 120 respondenten zijn). Een scriptie op basis van Two-way ANOVA’s is over het algemeen voldoende statistisch onderbouwd.
Wat als je er niet uitkomt met de Two-way ANOVA (F-test)?
Kom je er niet uit met Two-way ANOVA (F-test)? Check dan onze online spoedbegeleiding of wat we nog meer voor je kunnen betekenen!
Onze methode in één minuut
Sanne (student) over onze scriptiebegeleiding
Meer weten, check dan onze:
SPSS nog net geen chinees voor je?
De weg kwijt in SPSS? Is het kiezen van de juiste toets als het praten in Chinees?? Geen nood, wij helpen je om de controle terug te krijgen!
Nodige bevestiging in je keuzes
Het werken met SPSS betekent veel keuzes en fouten maken. Wij kijken met je mee en bespreken wat je hebt gedaan zodat jij je er weer zeker over voelt
Deadline toch halen (realistische planning)
Een naderende deadline icm SPSS zorgt voor stress. We stellen samen een realistische planning op zodat jij die deadline gaat halen!
Vertel ons wie je bent en we gaan samen met je aan de slag!
Nog één stap en je hebt je gratis kennismaking geregeld 🙂
Waarom Afstudeerbegeleider?
- begrijpen wat je aan het doen bent
- eindelijk weer stappen voorwaarts gaan maken
- die deadline halen
- begeleiders die proactief meedenken
- die beschikbaar zijn wanneer jij het nodig hebt
- naar je luisteren